Analiza poslovnih procesa
Procesi su svuda
Kuhanje ručka, odlazak na posao, zapošljavanje radnika, prodaja auta, rješavanje kreditnog zahtijeva, naplata potraživanja...
Što je proces?
Proces je ono što radite..
PROCES je niz poredanih aktivnosti (radnji) na čijem početku je jasno definiran događaj (zahtjev) a na kraju kao rezultat procesa je isporučena vrijednost kupcu (korisniku) u obliku proizvoda ili usluge.
Aktivnosti unutar jednog poslovnog procesa se najčešće odvijaju kroz više organizacijskih dijelova iako oni predstavljaju integralnu cjelinu i trebaju se tako promatrati, mjeriti, analizirati i unaprjeđivati.
Procesni pogled
Kao na zamišljenoj pokretnoj traci, proces ima svoj početak i svoj kraj te niz aktivnosti između.Svaka aktivnost unutar procesa nešto kreira ili mijenja, ustvari dodaje vrijednost proizvodu ili usluzi.To znači da u svaku procesnu aktivnost „nešto ulazi“ (Inputi: materijali,informacije,dokumenti,..) što se nakon obavljenih aktivnosti transformira u željene „izlazne vrijednosti“, odnosno u konačnici u proizvode i usluge za kupce i korisnike. Aktivnosti i transformacije u procesu obavljaju odgovorni ljudi (zaposlenici) uz pomoć tehnologije i različitih alata zahvaljujući svom specijaliziranom znanju, vještinama i iskustvu.
To je suština procesnog pogleda na poslovanje organizacije.
Zašto treba analizirati procese?
Poslovne procese trebamo analizirati da bi utvrdili dali se oni dobro i kvalitetno rade:
- koliko procesi traju i dali se vrijeme odvijanja može skratiti,
- što treba promijeniti,
- koje alate promijeniti ili nabaviti,
- koliko ljudskih resursa se koristi u procesu,
- koliko procesi koštaju,
- dali se nešto može skratiti ili ukinuti...
Sve to direktno utječe na uspješnost poslovanja organizacije i njenu konkurentnost.
Procesima se mora različito upravljati i tu se ne misli samo s obzirom na karakter djelatnosti koja zahtijevaju različita znanja i tehnologije (proizvodnja cipela u odnosu na proizvodnju mobitela) već na samu prirodu zahtijeva kupaca za tim proizvodima.
Klasifikacija poslovnih procesa
Postoje različite klasifikacije poslovnih procesa, stoga u analizi različitim procesima moramo pristupiti različito.
Mi analiziramo poslovne procese s različitih aspekata, od čisto operativnog nivoa (tko radi, što radi, kako radi, koliko radi, s čim radi) do strateškog operacijskog pogleda kako je operacijska strategija usklađena s poslovnom strategijom. Iako su poslovni procesi naglašeno operativni oni imaju nesumnjivo strateški značaj i utjecaj na ukupno poslovanje organizacije i često čine ključnu razliku u odnosu na konkurenciju.
> više o klasifikaciji poslovnih procesa
Što sve uključuje naša analiza?
Prikupljaju se sve relevantne informacije i dokumentacija potrebna za analizu, od strateških planova i financijskih izvještaja do ljudi koji su involvirani u poslovni proces. Metode prikupljanja informacija :
- Intervjui (ljudi)
- Promatranja (odlazak i promatranje odvijanja procesa)
- Istraživanje (dokumentacija)
Analiza poslovnih procesa uključuje:
- Dokumentiranje procesa, da bi se postiglo razumijevanje kako posao teče kroz proces;
- Pridruživanje vlasnika procesa kako bi se uspostavila menadžerska odgovornost;
- Upravljanje procesima u vidu optimizacija performansi procesa
- Poboljšanje procesa u vidu povećanja kvalitete proizvoda ili mjerenih pokazatelja performansi procesa.
Ključni principi za uspješno upravljanje poslovnim procesima uključuju sljedeće:
- odrediti vlasništvo nad procesima
- analizirati granice i sučelja
- definirati procese dokumentirajući njihove tijekove posla
- identificirati kontrolne točke i mjere
- nadgledati proces u svrhu kontrole implementirajući mjere
- provoditi korektivne akcije i omogućavati povratnu informaciju ako odstupanja indiciraju da proces više nije pod kontrolom.
Obavezan prilog analizi poslovnih procesa su dva dokumenta:
- Uočeni problemi i greške – Matrica grešaka - Identifikacija i opis konkretnog problema
- Poslovne prilike i mogućnosti – Matrica rješenja - Rješenja uočenih grešaka i nove mogućnosti
Mi radimo za Vas
Usluge analize postojećih poslovnih procesa kao samostalni zahtjev korisnika i/ili kao dio šireg zahtijeva uspostave procesne organizacije ili unaprjeđenja postojećih poslovnih procesa.